white

Petua Hilangkan Urat Timbul

by Pen Merah on April 5, 2012

in Sihat dan Kurus

Salam..

Biasanya masalah urat timbul ni seringkali berlaku pada perempuan mengandung kerana beban yang kena bawak setiap hari. Urat timbul ni korang boleh tengok kat celah lipatan dan jugak bahagian betis. Kali ni aku nak share Petua Hilangkan Urat Timbul.

varicose veins picture Petua Hilangkan Urat Timbul

Kalau yang masih muda, aku rasa takde masalah sangat dengan sakit urat timbul ni tapi bila dah tua nanti nak jalan sikit pun dah mengerang sebab kedudukan urat dah tak betul sebab aliran darah yang tidak lancar. Biasanya akan timbul bila terlalu lama duduk tak bergerak. Nak hilangkan urat timbul ni, korang boleh amalkan;

Naikkan kaki tinggi sedikit daripada paras punggung dan luruskan kaki ketika duduk.

Elakkan duduk bersila atau bersimpuh bagi tempoh lama tanpa ubah kedudukan.

Rendam kaki selama 15 minit sehari dengan air suam.  Ini mampu untuk melancarkan perjalanan darah dan mengatasi masalah darah beku di kaki.

Elakkan memakai stokin ketat pada urat timbul – sarungkan stokin atas sedikit daripada kawasan urat timbul tuh.

Luruskan kaki dan urut kedua-dua kaki dan di sekeliling urat timbul bila ada berpeluang – contohnya lepas solat sebelum korang tanggalkan telekung.

Seeloknya urut sedikit minyak angin sekali-sekala untuk membantu darah mengalir dengan lancar dan urat timbul di kaki akan hilang dengan sendirinya.

Ketika tidur sebaiknya tinggikan sedikit kaki dari badan ataupun letak bantal kat bawah kaki.  Ini dapat membantu untuk mengurangkan perkumpulan darah dibahagian tersebut seterusnya mengurangkan risiko untuk darah berkumpul di bahagian betis dan kaki.

Makan vitamin C kerana ia dapat membantu mengatasi masalah urat timbul – makan banyak buah sitrus (oren, kasturi, lemon) dan mangga.

 

P/s: Amalkan minum air suam dan kurangkan memakai heel. Selamat mencuba!

{ 10 comments… read them below or add one }

ZYASH April 5, 2012 at 5:37 am

oh…zy ade 1 belakang lutut…

Reply

cumi94 April 5, 2012 at 8:43 am

nice info.

Selalu rase lelaki yg ade urat timbul kat tangan is so cool..Haha..
cumi94 recently posted..What I’m Going To Do Next?My Profile

Reply

Nur ainin sofia bt mohd noor April 5, 2012 at 8:56 am

sya byk urat mcm nie.. nak try buat lah..
Nur ainin sofia bt mohd noor recently posted..Kem Jati Diri SMKMS 2012My Profile

Reply

9n0L4 April 5, 2012 at 1:22 pm

vitamin C eh? i likeeeeeee. ;)
9n0L4 recently posted..Segmen : Suaikenal | Taaruf | Ice-breakingMy Profile

Reply

adam narzuan April 5, 2012 at 2:44 pm

kalau g urut xboleh ker???
adam narzuan recently posted..Makin Ramai Artis Malaysia SongsangMy Profile

Reply

maya mustwany April 5, 2012 at 4:11 pm

tahu tak pasal urat akan kembang?yang ni maksud nya?
de kesan bahaya tak kalau urat timbul ni?
maya mustwany recently posted..JOM SENAM LEHERMy Profile

Reply

NadyaBubble April 8, 2012 at 11:38 am

Terima kasih ahkak Pen Merah :)
NadyaBubble recently posted..I Love You – Najwa LatifMy Profile

Reply

Ammar April 14, 2012 at 3:52 pm

Biasanya urat2 mcm ni ada kat perempuan mengandung kan?
Ammar recently posted..keputusan penuh liga super 14 april 2012My Profile

Reply

kak ani June 11, 2012 at 11:44 am

Kalu timbul kat belksng camna pulak ?

Reply

lina September 25, 2013 at 9:30 pm

saya ada timbul urat di blkg kaki betis saya
ada cara yg lebih pantas x untuk menghilangkannya
kdg2 rasa malu pula ngn suami saya:-).t.kasih

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

Previous post:

Next post:

SKYBOX MURAH! MURAH! MURAH!