white

Sayur dan Buah untuk Menurunkan Tekanan Darah Tinggi?

by Pen Merah on November 18, 2011

in Sihat dan Kurus

Waachaaa.

Bila ada penyakit mesti ada penawar so hari ni aku nak share sayur dan buah untuk menurunkan tekanan darah tinggi. Tapi selalunya kes darah tinggi ni kerapnya dikalangan mereka yang berusia takpun stress kat tempat kerja. Wuwuwuuuu.

tekanan darah tinggi rpdt Sayur dan Buah untuk Menurunkan Tekanan Darah Tinggi?

Kalau dari sekarang tak cuba mengubati diri sendiri takkan nak tunggu dah tersadai atas katil menyusahkan orang kiri kanan baru nak nyesal? Tak guna meyhhhh! Aku listkan beberapa buah yang boleh korang makan supaya sihat sejahteraaa. Muahahaaaaa.

Sebelum tu, pernah korang terfikir tak kalau terkena serangan darah tinggi korang boleh mengidap strok dan jantung? Fuhh muda – muda dah berpenyakit. Isk! Isk! Jom ubah gaya hidup yang lebih baik dengan mengambil buah – buahan berikut;

mkdd banana Sayur dan Buah untuk Menurunkan Tekanan Darah Tinggi?

 Pisang
Selain mengandungi kalium dan potasium, pisang membantu menstabilkan tekanan darah.

2. Kacang Buncis
Seperti pisang, kacang buncis mengandungi potasium, yang mampu mengurangi tekanan darah.

bayam red Sayur dan Buah untuk Menurunkan Tekanan Darah Tinggi?

3. Bayam
Korang rasa nape si popoye tu suka makan bayam? Haa sebabnya ada sumber magnesium yang sangat baik dan kandungan folat dalam tu melindungi tubuh dari homosistein yang membuat bahan kimia berbahaya. Kalau bayam, biasanya aku suka makan cara mengukus tu. Sedap meyhhh.

4. Kentang
Kentang juga bagus untuk menurunkan tekanan darah, asalkan jika dimasak dengan benar. Jangan menggoreng dan hindari menambah mentega atau keju pada olahan kentang yang akan dikonsumsi.

300px Moofushi Kandu fish Sayur dan Buah untuk Menurunkan Tekanan Darah Tinggi?

5. Ikan

Ikan mengandungi lemak Omega 3 yang boleh menurunkan tekanan darah tapi jangan terlebih pulak.


6 Biji bunga matahari
Kalau sebut biji bunga matahari, mesti semua mata bulat aje sebab confuse buah apakebenda la kan? Korang tau kuaci? Haaa kuaci yang zizan campak time kat dalam hospital dalam filem hantu bonceng tuuuuu. Kuaci ni mengandungi magnesium yang tinggi woaahhhh dan boleh mengurangkan kandungan kolesterol dalam badan. Tapi nak makan kuaci tu kena pandai memilih jangan main rembat yang ada garam tuhhh. Karang makin terukk dibuatnya. Muahahahaaaaa.

{ 11 comments… read them below or add one }

missVanilla November 18, 2011 at 12:48 pm

harap2 xde darah tinggi

Reply

bella November 18, 2011 at 12:52 pm

yang bella tahu.. bayam mmg elok untuk tambah darah.
:)

Reply

el-janna November 18, 2011 at 1:00 pm

ok sgt berguna/ jadik doktor terus lah
ngahahha
el-janna recently posted..Macam mana hidup happy??My Profile

Reply

arda sunkisz November 18, 2011 at 1:54 pm

semua yang ada di atas arda suka makan , lg2 bayam & pisang sedap :)

Reply

ascil November 18, 2011 at 2:56 pm

saya tak makan buah n sayur.cemana?haha.adoiii.
ascil recently posted..segmen kreatif bersama pendambamawarMy Profile

Reply

farafabulous November 18, 2011 at 3:17 pm
cytah_lovicry November 18, 2011 at 4:07 pm

sayur dgn buah mmg dikaitkan dgn kesihatan.. so kena amalkan..

Reply

miera roseputih November 18, 2011 at 5:40 pm

yeaahh.. ikan dgn kentang pilihan.. bole? hek3 :lol:
miera roseputih recently posted..haha, lucu lawak semua adaaa !My Profile

Reply

Wanie November 19, 2011 at 3:46 am

nice sharing akak =) i like~~
Wanie recently posted..Vektor muka sendiri..hahahaMy Profile

Reply

fiezah91 November 19, 2011 at 3:32 pm

haha. semua diatas menjadi pilihan kecuali bayam dan kacang buncis. macam mana? huhu.. agak susah betul nak telan sayur. hewwww
fiezah91 recently posted..kawanMy Profile

Reply

maya_mustwany November 21, 2011 at 9:05 am

adess..lepas ni,xnak protes kat mak lagi kalau dia beli pisang.hihihi.baik utk kesihatan dirinya.
maya_mustwany recently posted..Tutorial 14- CARA MENGGUNAKAN MESIN TOKEN LRTMy Profile

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

Previous post:

Next post:

SKYBOX MURAH! MURAH! MURAH!